From the Charism to Action in Educational, Organizational and Social Aspect on the Example of Religious Congregations formed in Poland in the Nineteenth/Twentieth Century

  • Maria Loyola Opiela Department of Christian Pedagogy Institute of Pedagogy, John Paul II Catholic University of Lublin
Keywords: charism; congregation; community; education; institution

Abstract

DOI: https://doi.org/10.1515/pepsi-2017-0004

The charism of the congregation expresses some selected and implemented aspect of the mystery of Christ and the life of the Church, and its specifi city is the determinant of the identity of the institute. From it follows a specifi c pattern of relationship with God and with the environment, the characteristics of spirituality, various forms of the practice of the evangelical counsels, business forms and certifi cates of members, leading to the formation of a particular tradition. An important dimension in the formation and development of religious congregations are the socio-cultural conditions. In business meetings is visible specifi c aspect resulting from its own charisma, but its implementation are multiple activities forming an integral approach to the needs of people and the environment. Thanks to the dynamics of dialogue educational activities, organizational and social formed in the nineteenth / twentieth century in Poland, active congregations today continues and is still valid.

References

Cencini, A.(1998). Jak dobrze jest przebywać razem. Życie braterskie w dobie nowej ewangelizacji. Warsaw.
Congregation for Religious and Secular Institutes, document essential elements of the Church’s teaching on the consecrated life as applied to institutes devoted to apostolic work (1983). Essential elements. Vatican.
Jan Paweł II (1996). Vita consecrata, Libreria Editrice Vaticana. Watykan.
Kłoczowski, J. (1991). Dzieje chrześcijaństwa polskiego, vol. II. Editions du Dialogue: Paris
Liszka, P.(1996). Charyzmatyczna moc życia zakonnego, PWT: Wrocław.
Opiela, M.(2011). Dynamika przemian działalności opiekuńczo – wychowawczej Sióstr Służebniczek BDNP w ochronkach. Zgromadzenie SSł. BDNP: Dębica.
Opiela, M. (2013-2014). Wkład polskich zgromadzeń zakonnych powstałych w XIX wieku w rozwój podstaw i praktyki rodzimej edukacji. Scientifi c Papers SWPR – Educational Series 5-6, 10-11, p. 175-202.
Opiela, M., Świdrak, E., Łobacz, M. (eds.) (2014). Wychowanie integralne w edukacji katolickiej. Idee – twórcy – instytucje,. Wyd. KUL: Lublin.
Piasecki, P., (2011). Charyzmatyczna natura apostolskiej wspólnoty życia konsekrowanego. Poznań Theological Studies vol. 11, p. 133-152.
Postawa, A. (2004). Charyzmat życia zakonnego w perspektywie formacji powołanych do Towarzystwa Salezjańskiego, Seminare 20, p. 61-76.
Szostek, A. (2009). Troska ruchu honorackiego o młodą kobietę w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku na wybranych przykładach. Warsaw.
Witek, S. (1986). Teologia życia duchowego, Lublin 1986.
Vatican Council II (1965). Decree on the Renewal of Religious Life Perfectae caritatis. Vatican
Vatican Council II (1965). Pastoral Constitution on the Church in the Modern World Gaudium et spes. Vatican.
Published
2019-04-04
Section
Articles