Religious Identity Status and Readiness for Interreligious Dialogue in Youth. Developmental Analysis

  • Elżbieta Rydz Katedra Psychologii Rozwojowej, The John Paul II Catholic University of Lublin
  • Anna Wieradzka-Pilarczyk Adam Mickiewicz University in Poznań
Keywords: religious identity; interreligious dialogue; youth

Abstract

DOI: https://doi.org/10.1515/pepsi-2017-0003

The aim of the article is to show statuses of religious identity in Polish Catholic adolescents. The distinguished statuses result from intensive consolidation processes which are characteristic of this age. Integration of religious identity has an effect on potential openness versus reluctance to interreligious dialogue. The study was conducted on 60 participants at the ages of 18 to 29 using the Scale of Religious Identity by Wieradzka-Pilarczyk (2015) and Centrality of Religiosity Scale Z-15 by S. Huber (2004). Three statuses of religious identity with different developmental possibilities of entering into interreligious dialogue were distinguished.

References

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, Vol. 55 (5). pp. 469-480.
Bell, D.A. (2009). Religious identity. Conceptualization and measurement of the religious self. A dissertation submitted to the Faculty of the Graduate School of Emory University in partial fulfi llment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Religion.
Bosma, H. A., Kunnen, S. E. (2001). Determinants and mechanisms in ego identity development: A review and synthesis. Developmental Review, Vol. 21, pp. 39–66.
Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. in: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (eds.). Edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 47-77.
Brzezińska, A.(2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Studia Psychologiczne, Vol. 47 (3). pp. 93-109.
Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2010). Polska adaptacja Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Polskie Forum Psychologiczne, Vol. 15 (1). pp. 66-84.
Elkind, D. (1970). The origin of the religion in the child. Review of Religious Research, Vol. 12, p. 35-42.
Erikson, E. (1968). Identity Youth and Crisis. New York – London: W.W. Norton and Company.
Erikson, E. (1977). Childhood and Society. London. Paladin Grafton Books.
Erikson, E. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.
Gurba, E. (2010). Związek między stylami tożsamości i jakością relacji z rodzicami u młodzieży. Psychologia Rozwojowa, Vol.15(4). pp. 79-93.
Gurba, E. (2011). Wczesna dorosłość. in: J. Trempała (eds.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki.. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 287-312.
Huber, S. (1996). Dimensionen der Religiosität. Skalen, Messmodelle und Ergebnisse einerempirisch orientierten Religionspsychologie. Bern: Verlag Hans Huber.
Huber, S. (1999). Subjektive Sichtweisen der Religiosität als individuelle Bedingung religiöser Entwicklung. Posterpräsentation auf der 14. Tagung für Entwicklungspsychologie, Fribourg, Schweiz.
Huber, S. (2004). Zentralität und multidimensionale Struktur der Religiosität: Eine Synthese der theoretischen Ansätze von Allport und Glock zur Messung der Religiosität. in: C. Zwingmann, H. Moosbrugger (eds.). Religiosität: Messverfahren und Studien zu Gesundheit und Lebensbewältigung. Neue Beiträge zur Religionpsychologie. Münster/New York/München/Berlin: Waxmann, 9-105.
King, P., Boyatzis, C. (2015). Religious and spiritual development. in: M. Lamb, R. Lerner, (eds). Handbook of child psychology and developmental science, Vol. 3: Socioemotional processes. Publisher: John Wiley & Sons Inc, pp. 975-1021.
Kohlberg, L. (1976). Moral stage and moralization: The cognitive-developmental approach. in: T. Lickona (eds.). Moral development and behavior. New York: Holt.
Luyckx, K., Goossens, L. , Soenens, B. (2006). A developmental contextual perspective on identity construction in emerging adulthood: Change dynamics in commitment formation and commitment evaluation. Developmental Psychology, Vol. pp. 42 (2). 366-380.
Marcia, J. (1966). Development and Validation of Ego Identity Status. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 3, pp. 551-558.
Marcia, J. (1980). Ego identity development. in: J. Adelson (ed.). Handbook of adolescent psychology. New York: John Wiley, pp. 159-187.
Marcia, J. E. (2002). Identity and psychosocial development in adulthood. Identity: An International Journal of Theory and Research, Vol. 2, pp. 7-28.
Nowosielski M., Bartczuk R. (2015). Religijność w procesie przemian – koncepcja dekonwersji H. Streiba. Studia Psychologica. Vol. 15(2).
Piaget, J. (1972). Intellectual evolution from adolescence to adulthood. Human Development, Vol. 15, pp. 1-12.
Raskin, P. (1985). The relationship between identity and intimacy in early adulthood. The Journal of Genetic Psychology, Vol.147(2). pp. 167-181.
Rydz, E. (2005). Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności młodzieży. Przegląd Homiletyczny, Vol. 9, pp. 157-171.
Rydz, E. (2012). Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Walesa, C. (1998). Struktura religijności człowieka. Analiza psychologiczna. Zeszyty Naukowe KUL, Vol. 41 (3-4). pp. 3-48.
Walesa, C. (2005). Rozwój religijności człowieka. T.1. Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Walesa, C. (2006). Rozwój religijności człowieka. in S. Głaz (eds.). Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM, pp. 111-146.
Waterman, A. (1999). Issues of identity formation revisited: United States and the Netherlands. Developmental Review, Vol. 19, pp. 462-479.
Whitbourne, S., Weinstock, C. (1979). Adult development. The differentiation of experience. New York, Holt, Reinehart & Winston.
Wieradzka-Pilarczyk, A. (2015). Tożsamość religijna młodych Polaków. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Zarzycka, B. (2007). Skala Centralności Religijności S. Hubera. Roczniki Psychologiczne, Vol. 10, 1, pp. 133-157.
Published
2019-04-04
Section
Articles