Exemplification of Expectations and their Implications for Trust and Credibility of University Teachers in the Students’ Opinion

  • Anna Pawiak Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Keywords: trust; credibility; teacher; student

Abstract

DOI: https://doi.org/10.2478/pepsi-2018-0002

The article describes the question of trust and credibility of university teachers, i.e. fulfilling the expectations and obligations towards students who have placed their trust in the teachers. It focuses on the importance of credibility understood as expectations concerning relations. The discussion aims at presenting of the significance of academic teachers’ credibility for students and finding the answer to the question about the basis on which the teachers’ credibility is evaluated in students’ opinion. The conclusions base on the analysis of the subject literature and the author’s own research results.

The article explains the notions of trust, credibility and expectations, discusses ideas and various meanings of a trusted person’s credibility. The author refers to the theoretical model of trust by P. Sztompka, particularly credibility as a relation, as well as classification of credibility as instrumental, moral and care-taking one basing on characteristics of expectations and obligations. The research results exemplify the fulfilled and unfulfilled expectations of students on the basis of which the author attempts to create a system of expectations referring to the mentioned above credibility variants.

Conclusions point to mutual benefits following from the fact that a university teacher is credible in the opinion of students. The area under discussion seems to be particularly interesting as credibility is a model of the interpersonal capital and the credibility capital in turn defines the notion of authority.

References

Budzyńska, E. (2016). Zaufanie-czynnik bezpieczeństwa czy ryzyka? Dylematy socjologa. In: J. Szymczak (ed.), Zaufanie społeczne. Teoria-idee-praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa, pp. 127-156.
Celińska-Miszczuk, A. (2014). Zaufanie. In: Encyklopedia katolicka, t. 20, Lublin: TN KUL, pp. 1271-1272.
Coleman, J. (1994). Foundations of Social Theory, Cambridge, Massachusetts and London: The Belknap Press of Harvard University Press.
Cywińska, M. (2004). Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych. Poznań: Wydawnictwo Eruditus.
Domański, H. (2014). Zaufanie między ludźmi. In: P. B. Sztabiński, F. Sztabiński (eds.), Polska-Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002-2012, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, pp. 7-16.
Dunaj, B. (1998). Słownik wspołczesnego języka polskiego, t. I, Warszawa: Wyd. Reader’s Digest Przegląd, p. 402.
Fukuyama, F. (1997). Zaufanie: kapitał społeczny a droga dobrobytu. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gadamer, H. G. (2004). Prawda i metoda: zarys hermeneutyki filozoficznej. Krakow: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hardin, R. (2004). Trust and Trustworthiness. New York: Russell Sage Fundation.
Hardin, R. (2009). Zaufanie. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Kowalczyk, S. (2016). Antropologiczno-aksjologiczne podstawy zaufania. In: Szymczyk J. (ed.), Zaufanie społeczne. Teoria-idee-praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa, pp. 35-49.
Luhmann, N. (1988). Familiarity, Confidence, Trust: Problems and Alternatives. In: D. Gambetta (ed.), Trust.Making and Breaking Cooperative Relations. New York: Basil Blackwell, pp. 94-107.
Mamzer, H., Zalasiński, T. (eds.) (2008). Zaufanie a życie społeczne. Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora.
Murawski, K. (1997). Czy autorytety w Polsce upadają. Przyczynek do teorii suwerenności, Ethos, Vol. 10, pp. 133-143.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej: ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Olbrycht, K. (2014). O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”.
Piekarski, J., Urbaniak-Zając, D. (2016). Dyskusja o wiarygodności akademickich dyscyplin wiedzy – wprowadzenie. In: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (eds.), Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach. Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, pp. 7-21.
Prüfer, P. (2016). Relacja i zaufanie jako metamorficzne ogniwo społeczeństwa. In: J. Szymczak (ed.), Zaufanie społeczne. Teoria-idee-praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa, pp. 71-98.
Prüfer, P., Mariański, J. (eds.) (2011). Zawirowania wokoł zaufania. Wyobrażenia i rzeczywistość. Zielona Gora: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogorskiego.
Ratajczak, Z., Wosińska, W. (eds.) (1990). Zaufanie i niesprawiedliwość a społeczne funkcjonowanie człowieka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Romaniszyn, K. (2016). Zaufanie w społeczeństwie urynkowionym. In: J. Szymczyk (ed.), Zaufanie społeczne. Teoria-idee-praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa, pp. 101-126.
Szałach, S. (2013). Zaufanie w relacjach interpersonalnych – wybrane aspekty, Edukacja Humanistyczna, 1 (28), pp. 177-183.
Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Krakow: Wydawnictwo „Znak”.
Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Krakow: Wydawnictwo Znak.
Szymański, M. J. (2016). Konstruowanie tożsamości w warunkach zmiany społecznej. In: M. J. Szymański, Z. Melosik (eds.), Tożsamość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa: Wydawnictwo APS. pp. 11-26.
Szymczak, W. (2016). Nieufność i bierność w społeczeństwie polskim. Analiza socjologiczna. In: Szymczyk J. (ed.), Zaufanie społeczne. Teoria-idee-praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa, pp. 243-269.
Szymczyk, J. (2016). Zamiast wprowadzenia. W stronę socjologii zaufania z perspektywy wartości, In: J. Szymczyk (ed.), Zaufanie społeczne. Teoria-idee-praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa. pp. 7-31.
Św. Augustyn (2009). Wyznania. Krakow: Wydawnictwo „Znak”.
Wawrzyniak-Beszterda, R. (2013). Oferta dydaktyczna uczelni. In: M. Dudzikowa , R. Wawrzyniak-
Beszterda, S. Jaskulska, M. Marciniak, E. Bochno, I. Bochno, K. Knasiecka-Falbierska (eds.), Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza – interpretacje – konteksty, t. 4, Krakow: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, pp. 25-42.
Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Krakow: Impuls.
Wydra, W., Rzepka, W. R. (2004). Chrestomatia staropolska: teksty do roku 1543.
Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Żołkowska, T. (2014). Zaufanie. Szkice teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Published
2019-03-04
Section
Articles