Educational Needs of Senior Learners in Learning Foreign Languages

Keywords: senior age, active ageing, educator, senior education

Abstract

This paper is concerned with the general issues of ageing, learning and focusing on foreign language education for the elderly. Firstly, it examines demographic changes and their consequences. Secondly, it focuses on the phenomenon of “active ageing” and “long-time learning” concept. Furthermore, it studies the more specific issues of why, how and what seniors want to learn when starting or continuing to learn foreign languages. In the paper, the role of an educator is emphasised as well as logistic solutions that institutions providing for seniors adapt.

References

Arnold, J. (1999). Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Beisgen, B. A., Kraitchman M. C., & ProQuest (2003). Senior Centers: Opportunities for successful aging. New York: Springer.

Bialystok, E. (1997). The structure of age: In search of barriers to second language acquisition. Second Language Research, 13(2), 116–137. doi:10.1191/026765897677670241

Borowska, T. (2003). Pedagogika ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warsaw: IBE.

Cheng, K. W., Deng, Y. H., Li, M., & Yan, H. M. (2015). The impact of L2 learning on cognitive aging. ADMET & DMPK, 3(3), 260–273. doi:10.5599/admet.3.3.206

Czerniawska, O. (2009). Uniwersytet Trzeciego Wieku, 30 lat działania. Przemiany, dylematy i oczekiwania w epoce ponowoczesnej. Chowanna, 2, 97–113.

Encyclopaedia Britannica (14 March 2002). Old age. Britannica. britannica.com/science/old-age

Escuder-Mollon, P. (2012). Modelling the impact of lifelong learning on senior citizens’ quality of life. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 46(1), 2339–2346.

Głowny Urząd Statystyczny (2018). Kształcenie dorosłych w 2016 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/ksztalcenie-doroslychw-2016-roku,14,1.html

Główny Urząd Statystyczny (2019). Rocznik Demograficzny/Demographic Yearbook of Poland. https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5515/3/13/1/rocznik_demograficzny_2019.pdf

Kawula, S., Brągiel, J., & Janke, A. W. (1997). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Adam Marszałek.

Kilian, M. (2015). Metodyka edukacji osób w starszym wieku: podstawowe wskazówki i zasady. Forum Pedagogiczne, 1, 171–185.

Klimova, B. (2018). Learning a foreign language: A review on recent findings about its effect on the enhancement of cognitive functions among healthy older individual. Frontiers in Human Neuroscience, 12, 305.

Konieczna-Woźniak, R. (2013). Uczenie się jako strategia pozytywnego starzenia się. Rocznik andragogiczny, 185–200.

Kurdziel, L., Mantua, J., & Spencer, R. (2017). Novel word learning in older adults: A role for sleep? Brain and Language, 167, 106–113. doi:10.1016/j.bandl.2016.05.010

Lee, R. R. W., & Tzeng, O. J. L. (2016). Neural bilingualism: A new look at an old problem. Language and Linguistics, 17(2), 147–193. doi: 10.1177/1606822X15614523

Knowles, M., Holton III, E., & Swanson, R. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (2020). Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2019. https://www.gov.pl/web/rodzina/informacja-o-sytuacji-osob-starszych-w-polsce-za-rok-2019

Skibińska, E. (2007). Proces kształcenia seniorow. Rocznik Andragogiczny, 57–80.

Senat RP (2019). Aktywność osób starszych. Warsaw: Kancelaria Senatu. senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/170/plik/ot-672.pdf

Sienkiewicz-Wilowska, J. (2013). Terapia zajęciowa w usprawnianiu osób starszych. Edukacja, 3, 106–116.

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/ksztalcenie-doroslych-w-2016-roku,14,1.html

Szarota, Z. (2005). Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie.

Szymański, M. J. (2009). Edukacja we współczesnej debacie publicznej. Debata Edukacyjna, 2, 5–15.

Timmermann, S. (2002). The role of information technology in older adult learning. New directions for adult and continuing education, 1998(77), 61–71.

United Nations (2019). World population ageing 2019 highlights. New York: Department of Economic and Social Affairs Population Division.

Wawrzyniak, J. K., & Świderska, M. M. (2011). Motywacje edukacyjne uczniów dorosłych. In E. Przygońska (Ed.), Motywacja w edukacji. Toruń: Adam Marszałek.

World Health Organisation (2002). Active ageing: A policy framework. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/67215/WH0?sequence=1

World Health Organisation (2007). WHO global report on falls prevention in older age. https://www.who.int/ageing/publications/Falls_prevention7March.pdf

Zych, A. A. (2009). Przekraczając smugę cienia: szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice: Wydawnictwo “Śląsk”.

Published
2022-03-21
Section
Articles