Role of Music Education in Social and Cultural Integration

  • Witold Danielewicz Towarzystwo Naukowe KUL
Keywords: music education, ensemble

Abstract

The article aims at interpreting the collective behaviour of people subjected from early childhood to music education carried out with new, pioneering methods. This specific education takes place in Poniatowa, a small town in Lublin Voivodship, where a “musical conglomerate” has been in operation for 47 years, founded and managed to this day by a married couple of musicologists, Danuta and Witold Danielewicz. During the artistic work, unexpected and interesting effects of musical education have been observed, influencing the social integration of the children and young people subjected to this education.

References

Białkowski, A., Grusiewicz M., & Michalak M. (2010). Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje. Warsaw: Fundacja “Muzyka jest dla wszystkich”.

Biela, A. (1989). Agoral gathering: A new conception of collective behavior. Journal for the Theory of Social Behavior, 19(3), 311–336.

Biela, A. (2006). Nowe zgromadzenia agoralne jako zbiorowe reakcje ludzi na świecie na wiadomość o śmierci papieża Jana Pawła II. Roczniki Psychologiczne, 9(1), 83–93.

Biela, A. (Ed.) (2013). Beyond crowd psychology. Frankfurt am Main: Peter Lang. Biela, A. (Ed.) (2013). Agoral gathering: A new conception of collective behavior, agoral gatherings which have changed the political face of Central and Eastern Europe. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Biela, A. (2019). Psychologia oczami filozofów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Danielewicz, W. (2013). Nie ma dzieci niezdolnych muzycznie. Studium psychopedagogiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

“Do we need a new music education?” Statement in a debate held at the Centre for Intercultural Creative Initiatives “Crossroads”, Lublin, 24 March 2011.

Gander, M. J., & Gardiner, H. W. (1981). Child and adolescent development. Boston–Toronto: Little Brown.

Griswold, W. (2013). Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie (Paweł Tomanek, Trans.). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jabłońska, B. (2018). O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny. Pogranicze. Studia Społeczne, 34, 113–128.

Jacher, M. (2006). Integracja a adaptacja kulturowa w społecznościach pogranicza (na przykładzie Śląska Opolskiego. Studia Etnologiczne i Antropologiczne, 9, 85–96.

Kunowski, S. (2001). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warsaw: Wydawnictwo Salezjańskie.

Kunowski, S. (2003). Wartości w procesie wychowania. Kraków: Impuls.

Kurdybacha, Ł. (1965). Historia wychowania (Vol. 2). Warsaw: PWN.

Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego (Jacek Hołowka, Trans.). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Wydawnictwa KUL.

Nowak, M. (1997). Personalistyczna koncepcja szkoły i dydaktyki. Roczniki Nauk Społecznych, 25(2), 5ff.

Paygert, A., & Napiórkowski S. C. (1995). Wierzę w Ducha Świętego. Vol. 1. Duch Święty w ekonomii: objawienie i doświadczenie Ducha. Warszawa: WKM.

Przychodzińska, M. (2010). Edukacja muzyczna dziś. Idee (pytania – niepokoje. In A. Białkowski, M. Grusiewicz, & M. Michalak (Eds.), Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje (pp. 142ff). Warsaw: Fundacja “Muzyka jest dla wszystkich”.

Wroczyński, R. (1979). Pedagogika społeczna. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zaleski, Z. (2003). Internal and external determinants of innovation. A sociopsychological approach. Journal for Perspectives of Economic, Political and Social Integration, 9(1–2), 169–196.

Żurakowski, F. (2000). Jak uczyć się szybko i skutecznie. Warsaw: Studio Emka.

Published
2022-03-21
Section
Articles